Johanna en Dick-Jan

Als je elkaar al 35 jaar kent en intussen al 32 jaar samenwoont en twee volwassen kinderen hebt, dan ken je intussen de geheimen van het huwelijk en is het heus never nooit te laat als je na je veertigste pas trouwen gaat. Dick-Jan en Johanna bedachten het steeds heel goed: "Trouw nooit alleen om een leuke toet en verkoop je hart niet al te snel, want je sokken stoppen kun je altijd zelf nog wel".

Met de muziek en deze tekst van een lied van de Havenzangers op de achtergrond tekenden Johanna en Dick-Jan op donderdag 21 april 2022 na hun ja-woord de huwelijksakte. Even voor het ja-woord kreeg Dick-Jan nog zelf het woord en sprak hij de woorden van een nummer van de band De Dijk: Nergens goed voor. De tekst van dit nummer vormde DJ's, als een knipoog bedoelde, eerbetoon aan Johanna. In het laatste deel zegt het nummer:
Ik ben nergens goed voor
Daar weet jij alles van
Maar ik kan van je houden
Zoals niemand anders kan

In de aanloop naar deze ceremonie mocht ik kennis maken met een wel heel markant stel. Hij de winnaar van de Waddinxveense Cultuurprijs 2021 en zij dochter van een oud-KNIL-militair. Vanuit een helder historisch besef hebben zij zich jarenlang intensief ingezet voor het realiseren van het herinneringsmonument, waarmee op de twee begraafplaatsen van Waddinxveen de graven van zeven Molukse oud-KNIL-militairen een bijzondere status hebben gekregen. Een vertelbank met informatiepaneel vertellen straks meer over dit stukje bijzondere geschiedenis.

De ceremonie was op de eerste plaats informeel en de vele verhalen van de broers en zussen van het paar over hun verleden zorgden dan ook voor de nodige hilariteit, terwijl er uiteraard ook plaats was voor de passende traan, toen bij de binnenkomst van het paar (Dick-Jan begeleid door zijn moeder en Johanna door twee van haar broers) onder de tonen van het nummer Wish You Were Here van de rockband Pink Floyd de foto's van de overleden ouders van Johanna en die van de overleden vader van Dick-Jan werden neergezet. De datum van 21 april was specifiek door het paar gekozen omdat het op die dag exact 32 jaar geleden was dat zij zijn gaan samenwonen, en ook omdat het de geboortedag van Johanna's moeder was, is en altijd zal blijven.
Geheel in stijl met de manier waarop dit paar de huwelijksaankondiging aan familie en vrienden had gedaan (een CD-rom met video-boodschap, en met muzikale omlijsting van Marillion's openingsnummer uit hun 1987-tournee La Gazza Ladra), werd de ceremonie na een driewerf Hiep-hiep-hoera een klein uurtje later afgesloten.

Op 16 mei 2022 plaatsten Johanna en Dick-Jan onderstaande review op de ceremonie van hun huwelijk:

"We hebben Pim eigenlijk gekozen op zijn guitige uitstraling op de website van de gemeente Waddinxveen. Het thema van ons huwelijk was "doe maar gewoon en wees vooral jezelf". Deze wens is door toedoen van onze BABS Pim van der Tas uitgekomen, lekker luchtjes en met een lach en een traan. Pim heeft de gave om iedere genodigde erbij te betrekken en dat voelt goed. Pim nogmaals bedankt dat je onderdeel was voor onze onvergetelijke trouwdag. Dick-Jan & Johanna Thuis-Kobrua"

Met dank aan broer Sander Thuis, is de ceremonie op video vastgelegd. Het tweede deel van de vierdelige reportage is hier geüpload.